Test 1. Tillgänglighet
Sätt valpen i testområdet. Locka valpen till dig från ca 1 meters avstånd med att sitta på knäna och klappa försiktigt i händerna (eller på låret). Valpen ska lockas bort från stället den sattes på i testområdet.

Målsättning
Grad av tillgänglighet, trygghet eller tillit.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Kom glatt, svansen upp, hoppade och nafsade.

 

 

 

 

2. Kom glatt, svansen upp, räckte tass och slickade handen.

 

 

 

 

3. Kom glatt, svansen upp.

3

 

3

3

4. Kom glatt, svansen ner.

 

 

 

 

5. Kom tveksamt, svansen ner.

 

 

 

 

6. Kom inte alls.

 

6

 

 

 

Test 2. Följsamhet
Res dig upp och gå ifrån valpen på vanligt sätt. Se till att valpen uppmärksammar när du går.

Målsättning
Grad av vilja att följa efter människor.
Att inte följa efter kan indikera självständighet.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Följde glatt efter, svansen upp. Sprang i vägen och nafsade på fötterna.

 

 

 

 

2. Följde glatt efter, svansen upp, sprang i vägen.

 

 

 

 

3. Följde glatt efter, svansen upp.

3

 

3

 

4. Följde glatt efter, svansen ner.

 

 

 

 

5. Följde tveksamt, svansen ner.

 

 

 

 

6. Följde inte alls eller gick därifrån.

 

6

 

6

 

Test 3. Fasthållning
Sätt dig ner och lägg valpen försiktigt på rygg. Håll fast valpen med en hand, liggande på rygg i 30 sekunder.

Målsättning
Grad av dominans eller tendenser till undergivenhet. Hur valpen tacklar stress vid social eller fysisk dominans.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Kämpade våldsamt, vred och bet ifrån.

 

 

 

 

2. Kämpade våldsamt, vred sig.

 

 

2

 

3. Lugnade sig, kämpade, lugnade sig igen. Med någon ögonkontakt.

 

 

 

 

4. Kämpade, lugnade sig.

4

 

 

 

5. Kämpade inte.

 

 

 

5

6. Kämpade inte, ansträngde sig för att undvida ögonkontakt.

 

6

 

 

 

Test 4. Social dominans
Ha valpen stående på golvet. Sätt dig vid sidan av valpen och stryk den över ryggen från huvudet till svansen. Fortsätt att stryka valpen tills en definierbar reaktion är tydlig.

Målsättning
Grad av acceptans för social dominans. Valpen kan försöka dominera med att hoppa och bita eller visa självständighet genom att lämna platsen.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Hoppade upp, slog med tassarna, bet ifrån eller morrade.

 

 

 

 

2. Hoppade upp, slog med tassarna.

 

 

 

 

3. Fjäskar och försöker slicka provledarens ansikte.

 

 

 

 

4. Vred sig och slickade på händerna.

 

 

 

 

5. Rullade över på rygg och slickade händerna.

5

 

 

 

6. Gick därifrån och kom inte tillbaka.

 

6

6

6

         

 

Test 5. Lyftning
Håll händerna med handflatorna under valpens mage och lyft valpen lite över golvet. Håll den så i 30 sekunder.

Målsättning
Grad av acceptans för att bli dominerad i en situation där valpen inte har någon kontroll.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Kämpade våldsamt, bet och morrade.

 

 

 

 

2. Kämpade våldsamt.

 

 

2

 

3. Kämpade inte, slappnade av.

3

 

 

 

4. Kämpade, lugnade sig, slickade händerna.

 

4

 

4

5. Kämpade inte, slickade händerna.

 

 

 

 

6. Kämpade inte, blev stel.

 

 

 

 

  

Test 6. Bytesintresse
Sätt dig på huk vid sidan av valpen och påkalla dess uppmärksamhet med en hopknycklad papperstuss. När valpen visar intresse och följer med, kasta bollen ca 1 meter framför valpen.

Målsättning
Grad av villighet att samarbeta med människor. Hög förmåga att apportera och goda egenskaper för ledarhundar, lydnadshundar och tjänstehundar.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Springer efter bollen, plockar upp den och springer därifrån.

 

1

 

 

2. Springer mot bollen, ställer sig över den, kommer inte tillbaka.

 

 

2

2

3. Springer efter bollen, plockar upp den och överlämnar den till provledare.

 

 

 

 

4. Springer efter bollen, kommer tillbaka utan den.

 

 

 

 

5. Börjar springa men tappar intresset.

5

 

 

 

6. Springer inte alls.

 

 

 

 

 

Test 7. Smärtkänslighet
Håll valpens ena tass och kläm lätt med tummen och pekfingret på huden mellan två av valpens tår ("simhuden"). Öka trycket jämnt medan du saktar räknar till 10. Sluta så snart valpen tar undan tassen eller visar obehag!

Målsättning
Grad av smärtgräns vid beröring.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. 8-10 sekunder innan reaktion

 

1

 

 

2. 6-7 sekunder innan reaktion

 

 

 

 

3. 5-6 sekunder innan reaktion

3

 

3

 

4. 2-4 sekunder innan reaktion

 

 

 

4

5. 1-2 sekunder innan reaktion

 

 

 

 

 

Test 8. Ljudkänslighet
Placera valpen i mitten av testområdet. Testaren, eller en assistent, åstadkommer ett skarpt ljud ca 1 meter från valpen. En stor metallsked som slås mot ett grytlock fungerar bra här.

Målsättning
Grad av känslighet inför ljud. (Kan också vara ett test för möjlig dövhet.)

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Lyssnar, lokaliserar, går emot skällande.

 

 

 

 

2. Lyssnar, lokaliserar.

2

 

 

 

3. Lyssnar, lokaliserar, visar nyfikenhet och går emot ljudet.

 

3

3

3

4. Lyssnar, lokaliserar, kryper ihop, ryggar tillbaka, gömmer sig.

 

 

 

 

5. Kryper ihop, ryggar tillbaka, gömmer sig.

 

 

 

 

6. Nonchalerar ljudet, visar inga tecken på nyfikenhet.

 

 

 

 

 

Test 9. Nyfikenhet
Placera valpen i mitten av testområdet. Knyt ett snöre runt en handduk och dra detta ryckvis över golvet någon meter från valpen. Dra objektet på tvären framför valpen och bort från valpen, inte mot valpen.

Målsättning
Grad av reaktion för okänt objekt.

 

Caxie

Zeus

Qinsi

Lova

1. Tittar, attackerar och biter.

 

1

1

1

2. Tittar, skäller med svansen upp.

 

 

 

 

3. Tittar nyfiket, försöker undersöka.

3

 

 

 

4. Tittar, skäller med svansen mellan benen.

 

 

 

 

5. Springer därifrån och gömmer sig.

 

 

 

 

 

Övriga egna kommentarer

Dreamcatcher

Inleder något tveksamt, för att sedan efter en stund gå fram till vingen.

Luktar försiktig, för att sedan greppa och bära iväg den till ytterdörren.

Dreamhunter

Springer direkt fram och greppar vingen, släpper taget och luktar på den.

Tar upp den igen och springer något stolt runt med vingen i munnen.

Dreamquill

Springer direkt fram och greppar vingen, släpper taget och luktar på den.

Tar upp den igen för att sedan apportera och avlämna den till Riika.

Dreamqueen

Springer direkt fram och slickar, nafsar efter vingen.

Greppar sedan vingen och går därifrån med vingen i munnen.

Vill ha den för sej själv.